لپوتیان: افراد در ورزش شطرنج تصمیم گیری مستقل را یاد می گیرند
به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج، در کارگاه آموزشی شطرنج که صبح امروز در فدراسیون برگزار شد، لپوتیان ضمن اضهار خوشحالی از حضور در ایران و در فدراسیون شطرنج از امیرحسینی به خاطر فرصتی که در اختیار او گذاشته تشکر کرد و گفت: من 45 سال است در عرصه شطرنج فعالیت می کنم و امیدوارم بتوانم تجربیات خود را در اختیار شطرنج دوستان ایرانی قرار دهم. ایشان با اشاره به نتایج درخشان ایران در سالهای اخیر گفت شطرنج ایران از پتانسیل بالایی برخوردار است و من سعی می کنم خلاصه و داستان مسیری را که در ارمنستان طی شده خدمت شطرنج دوستان ارائه کنم.
شطرنج در ارمنستان تا 1960 رشد زیادی نکرده بود تا اینکه در 1963 با قهرمانی تیگران پتروسیان شرایط تغییر کرد و این شور و شوق حداقل تا 10 سال بعد از این قهرمانی ادامه داشت اما پس از آن کم کم این شعله رو به خاموشی رفت، اما با ظهور چهره های جدید از 1980 به بعد کم و بیش وضعیت سابق برگشت.
در سال 1983 ارمنستان به مقام ششم و در سال 1990 به مقام دوم رسید در حالی که پیش از آن در روسیه در مقام 14 و 15 قرار داشت. این رویه رو به رشد به دلیل تغییرات در فدراسیون شطرنج بود.
برای رشد شطرنج نیاز به عده ای دلسوز شطرنج است که در ارمنستان فعالیتهای این افراد باعث رشد این رشته شد. در این کشور رییس جمهور، رییس فدراسیون شطرنج نیز می باشد. و استانداران روسای هیاتهای استانی می باشند.
در سال 1992 ارمنستان در المپیاد جهانی سوم شد. در حالی که ارمنستان در سالهای 1992 تا 1997 وضعیت اقتصادی بدی داشت اما شطرنج به روند رو به رشد خود ادامه داد. در سال 1996 قهرمان باشگاههای اروپا و در 1999 قهرمان اروپا شد.
قدمهای خوبی که برای رسیدن به شرایط خوب فعلی برداشتیم:
- بازگشایی هیات های استانی
- بکارگیری افراد پرنفوذ که بتوانند از هر جهت کمک کنند.
- باز کردن مدارس شطرنج در همه مناطق
- آموزش شطرنجبازان و مربیان
- حضور شطرنج بعنوان یک برنامه ثابت تلویزیونی
- برگزاری مسابقات شطرنج در تمامی شرکتهای بزرگ ارمنی
- و سرانجام حضور شطرنج در مدارس. در تمام مدارس شطرنج هدیه دادیم و سپس شروع به برگزاری المپیادهای دانش آموزی در چهار مرحله مدرسه، منطقه، شهر و کشور نمودیم. این المپیادها هر ساله در مدارس برگزار می شود. و شطرنج از سال 2011 به عنوان یکی از دروس اصلی در مدارس تدریس می شود.
در ارمنستان بچه ها از 5 سالگی شروع به بازی شطرنج می کنند و منصفانه و منطقی فکر کردن را می آموزند. در ورزش شطرنج تصمیم گیری مستقل را یاد می گیرند و در تمرکز آنها بسیار موثر است. در این رشته افراد مسوولیت تصمیمات خود را بر عهده می گیرند.
در مرحله بعد معلم هایی پرورش دادیم که البته همه آنها در حد مطلوب نبودند اما از سال 2011 به بعد هر ساله کلاسهای بازآموزی جهت ارتقای سطح کیفیت معلم ها برگزار می شود.
همزمان با این شرایط مربیان و داوران زیادی پرورش داده شدند. تمامی این فعالیتها باعث جذب اسپانسرهای دولتی و خصوصی شد.
در ادامه سمبات لپوتیان ضمن اشاره به اینکه شطرنج هنر، علم و ورزش است گفت دو راه برای رشد این رشته وجود دارد:
1- آموزش و پرورش، اگر کشورها بتوانند مثل ارمنستان شطرنج را در آموزش و پرورش وارد نمایند بستر فدراسیون جهانی شطرنج و فعالیتهای آن تغییر خواهد کرد. و این یکی از مهمترین راه های رشد شطرنج است.
2- استفاده از تکنولوژیهای برتر، ایجاد بستر مناسب برای آموزشهای شطرنج و جذب جمع کثیری از مردم. اگر با استفاده از تکنولوژی علاقمندان بیشتری جذب این رشته شوند می توان در زمینه ترویج شطرنج هزینه بیشتری کرد.
برای شطرنج گروهی باید سالها فعهالیت کرد و البته نقش رهبر با رییس این گروه بسیار مهم است. ما بسیار خوشحال می شویم بتوانیم در زمینه رشد شطرنج به کشور دوست و همسایه خود ایران کمک کنیم. نتایج ایران در رده های سنی نشان می دهد که ایرن در مسیر درستی قرار دارد و رو به پیشرفت است.
در پایان این جلسه حاضرین به پرسش و پاسخ با استاد لپوتیان پرداختند.