شوق یادگیری - توفان حافظه

تاریخ ثبت مقاله: 1390/10/28

بی شک مهمترین شرط در تمرکز حواس، علاقه است . هرچه علاقه فرد به یک موضوع بیشتر باشد ، تمرکز فکر وی بر آن بیشتر خواهد بود. متخصصان حافظه و یادگیری معتقدند هنگامی که شخص اظهار می دارد « من حافظه ندارم » به او می گوییم : نشانی منزل مسکونی ات را می دانی ؟ چون وی پاسخ مثبت می دهد ، می گوییم پس تو حافظه داری . اگر نداشتی نباید هیچ نشان و تظاهری را از داشتن حافظه نشان می دادی .

ولی شخص اصرار می کند «من حافظه ندارم »، یا «حافظه من خیلی بد است» چون درس جغرافی را که دیشب خوانده بودم به خاطر نمی آورم. وقتی به زندگی او وارد می شویم ، متوجه می شویم به بازی فوتبال علاقه زیادی دارد. از او در ین باره سؤال هایی جزیی و حاشیه ی می پرسیم، با کمال تعجب مشاهده می کنیم او حتی شماره پیراهن بازیکنان ، باشگاه آنها و نتیج مسابقه هی قبلی آنها را به خاطر دارد. چه حافظه توانیی .

وقتی شما به موضوعی علاقه داشته باشید ، خود به خود بر آن متمرکز می شوید . بیشتر دقت می کنید و به راحتی آن را به حافظه می سپارید و بعد هم خیلی راحت به خاطر می آورید . اساساً تمرکز حواس و حافظه لازم و ملزوم همدیگرند. معمولاً علاقه بیشتر به تمرکز بیشتر و مرور ذهنی بیشتر به خاطر سپاری بهتر می انجامد.
طبیعی است یاد آوری سریع تر مشروط به علاقه است وتا علاقه نباشد تمرکز نیز وجود نخواهد داشت و تا تمرکز نباشد ، حافظه نیست و تا ذهن آماده نباشد ، یادگیری و موفقیت آموزشی فراهم نخواهد بود، لذا می بینیم که بنیان تمام موفقیت هی تحصیلی و همچنین شغلی و دیگر موفقیت ها هما ن علاقه است .

آنجا که شما علاقه دارید ، قطعاً موفقیت و پیشرفت دارید. هنگامی که از عدم تمرکز حواس خود گله دارید، وقتی غرق دیدن فیلمی مهیج یا تماشی مسابقه ورزشی مورد علاقه خود یا بازی شطرنج یا خواندن یک رمان جالب یا حل جدول و یا مطالعه یک درس مورد علاقه تان هستید ، نسبت به سر و صدا ، حضور دیگران یا عوامل حواس پرتی دیگری که در محیط اطراف تان هست، هیچ واکنشی نشان نمی دهید ، که ین نشان از تمرکز عالی شما دارد. چنانچه به موضوعی علاقه دارید ، دوست دارید درباره آن بیشتر بدانید و میل به فراگیری بیشتر موجب می شود تمرکز بهتری داشته باشید ، از طرفی هر چه بیشتر فرا بگیرید و بیشتر بدانید ، علاقه شما به مطلب بیشتر می شود و باز علاقه بیشتر ، میل به فراگیری بیشتر و…

اما بید مطالب زیادی مطالعه کنید و در ین مطالعه تمرکز حواس داشته باشید تا بتوانید یاد بگیرید و به خاطر بسپارید و در نتیجه به موفقیت تحصیلی دست یابید . طبیعی است خیلی از درس ها یا مطالب عمومی مورد علاقه ما نیستند ، با آنها چه کار کنیم ؟ مسلماً نمی توانیم مطالعه درس یا مطالب را کنار بگذاریم و فقط درس ها یا مطالب مورد علاقه خود را مطالعه کنیم. تنها راه حل ین است ، که به طریقی خود را به آنها علاقه مند کنیم . چگونه درس بخوانیم ؟
ین سؤالی است که اکنون در ذهن شما یجاد شده است ، شما مجبورید درس ها و یا مطالبی را بخوانید که به آنها هیچ علاقه ی ندارید و واقعاً نمی دانید با ین بی علاقگی و در نتیجه عدم تمرکز و در نتیجه عدم یادگیری در آن درس چه کنید . به هر حال هر کس ممکن است از یک یا چند درس اصلاً خوشش نیید اما در عین احساس ین بی علاقگی، ضرورت یجاد علاقه را هم احساس می کند.
توجه به نکات اصلی ، یعنی برجسته ترین چیزها ، الزامی است، زیرا تسلط بر تمام جزئیات موضوعی غیر ممکن است . هنگامی که فرد مهارت لازم را در کاری به دست آورد ، اعمال ابتدیی به صورت یک کار عادی در می ید و دیگر به تمرکز روی آنها نیازی نیست و قدرت تمرکز بری کارهی بزرگتر آزاد می شود .
● اطلاعات اولیه
به احتمال قوی مهمترین راه یجاد علاقه ، کسب اطلاعات اولیه در باره موضوع مورد نظر است. هرچه اطلاعات اولیه شما و دانسته هی ابتدیی شما در زمینه موضوع بیشتر باشد خود به خود کشش بیشتری بری فراگیری آن خواهید داشت . در نتیجه تمرکز بهتری در آن به دست خواهید آورد . ین همان ارتباط علاقه و میل به فراگیری است.
هر چه می توانید اطلاعات اولیه و سطحی خود را افزیش دهید، چه ین اطلاعات در راستی موضوع باشند و یا نباشند . بری مثال ، در درس فیزیک قبل از ین که فرمول هی پیچیده اصطکاک را مطالعه کنید ، لازم است به کسب اطلاعات اولیه و ابتدیی درباره اصطکاک بپردازید ، اگر چه ین مطالب پیش پا افتاده ، سطحی و بی ارتباط با آن فرمول هی پیچیده به نظر می رسند ، اما شور و شوق و میل به فراگیری و در نتیجه تمرکز حواس شما را افزیش خواهد داد.
● اهمیت مطالعه قبل از ورود به کلاس
شید تا به حال به ین موضوع فکر کرده باشید که چرا دبیران و استادان شما ین قدر به شما تأکید می کنند قبل از ورود به جلسه بعدی ، مطالعه سطحی و اجمالی و سریعی بر آنچه قرار است تدریس شود داشته باشید . علت ین تأکید به خاطر همین تأثیر اطلاعات اولیه است . با دانستن اطلاعات اولیه شوق یادگیری و جذبتان فراوان تر می شود و به یقین درک بهتری از صحبت هی مدرس خواهید داشت . هرچه بار بیشتری روی حافظه خود بگذارید قوی تر شده و هر چه بیشتر به آن اعتماد کنید قابلیت اعتمادش بیشتر می شود .
● چگونگی اطلاعات اولیه
بری کسب اطلاعات اولیه بید دقت شود ین اطلاعات ، ویژگی هی لازم را داشته باشند . هر مطلبی نمی تواند اطلاعات اولیه تلقی شود . بید به خاطر داشته باشیم اطلاعات اولیه قرار است در ما شوق و رغبت یجاد کند و ما را به فراگیری بیشتر وادارد، بنابرین:
۱) اطلاعات اولیه بید ساده باشند:
اگر شما در ابتدا مطالب دشوار و سخت را جست وجو کنید و به آنها توجه نشان دهید ، به جی علاقه مند شدن به آنها بیزار می شوید، اطلاعات اولیه بید ساده ترین مطالب باشند.
۲) اطلاعات اولیه بید کم حجم باشند :
با وجود آن که اطلاعات اولیه فراوانی در اختیار شماست که همگی ساده اند ، توصیه می شود همه ین اطلاعات را یکجا نگیرید. یکی از اصول مهم یادگیری و قوانین پیه ی حافظه ین است : یادگیری تدریجی است . اگر شما ۹ ساعت مطالعه مستمر جغرافی را در یک روز به یک ساعت مطالعه در ۹ روز تبدیل کنید و یا ۱۸ ساعت مطالعه پشت سر هم در یک روز را به ۶ ساعت مطالعه در ۳ روز تقسیم کنید ، بازده فوق العاده بیشتری خواهید داشت. یادگیری یک باره مطالب ، شما را زود خسته و بی علاقه می کند . درست مثل آن که بخواهید در یک روز از صبح تا شب نیمی از کتاب را یاد بگیرید . اصل یادگیری تدریجی هم بر یجاد علاقه استوار است. اطلاعات فراوان و یکباره به راحتی شما را از آن درس بیزار می کند.
۳) اطلاعات اولیه بید به شکل خوبی ارائه شوند:
انتقال اطلاعات اولیه به شکلی خوب و دوست داشتنی، شوق شما را بری فراگیری بیشتر افزیش می دهد . آموزگاری را به خاطر بیاورید که مطالب را به زبانی خوشیند به شما انتقال می دهد و در همان روز آن چنان تأثیری بر شما می گذارد که شیفته آن درس می شوید .
وقتی که مشغول درس خواندن هستید، مانند آموزگارتان مطالب را به شکلی زیبا بری خود بیان کنید و در خود علاقه یجاد کنید ، بویژه درس هیی که آموزگار شما آنها را خشک و جدی و نه چندان خوب ارائه می دهد ، حتماً از ین روش استفاده کنید .
۴) به کاربردهی علمی مطالب علمی فکر کنید:
کاربرد مطالب را در زندگی خود جست وجو کنید قبل از آن که به سراغ مفاهیم پیچیده اصطکاک بروید به ین فکر کنید که زمستان ها در هوی سرد ، دستان خود را به هم می مالید تا گرم شوند . قبل از ین که مثلثات بخوانید به ین فکر کنید که تمام حرکات کشتی ها روی اقیانوس ها براساس نسبت هی مثلثاتی انجام می گیرد .
قبل از ین که شیمی بخوانید و واکنش هی گرما زا و گرماگیر را بفهمید به ین فکر کنید که اخیراً چیزی به نام بخاری جیبی اختراع شده که در زمستان دست هی شما را گرم می کند. قبل از ین که گرانیگاه و مرکز ثقل چیزی را بیاموزید به ین فکر کنید که چرا برج معروف پیزا در یتالیا با همه کج بودنش فرو نمی ریزد .
بعضی از مطالب کاربردهی رفتاری دارند، می توانیم قبل از خواندن آنها به ین کاربرد هیشان فکر کنیم. بری مثال، قبل از ین که بخوانیم هفته دوم تا ششم زندگی جنینی مقارن با رشد سریع و اختصاصی شدن اندام ها و دستگاه هی مختلف بدن است به ین فکر کنیم که سلامت یا عدم سلامت جسمی و روانی مادر و پدر چه تأثیری بر جنین دارد و رفتارهی مناسب والدین و اطرافیان آنها چگونه می توان باشد. قبل از ین که قانون عمل و عکس العمل نیوتن را بخوانیم به ین فکر کنیم که تمام اعمال ما به خود ما باز می گردد و به قول شاعر : هرچه کنی به خود کنی ، گر همه نیک و بد کنی . قبل از ین که قاعده «هوند » را در شیمی بخوانیم ، تا زمانی که هر یک از اربیتال هی هم انرژی ، یک الکترون نگرفته باشد ، هیچ یک از آنها پر نمی شود به ین فکر کنیم که ما هم بید در همه زمینه هی زندگی به موازات هم پیشرفت کنیم .
رشد یکجانبه ، قانون طبیعت نیست و به همین خاطر محکوم به شکست است ، اگر در زمینه مالی داریم پیشرفت می کنیم در زمینه معنوی هم بید با همان سرعت به پیش رویم ، اگر در زمینه علمی موفقیت کسب می کنیم ، بید در عمل به همان اندازه موفق شویم، اگر در زندگی اجتماعی به مراتب عالی می رسیم بید در زندگی خصوصی هم خود را به همین مراتب عالی برسانیم . خلاصه آن که اجازه ند هیم که در یک زمینه از سیر زمینه ها عقب بیفتیم ، درست مانند اتم هی عناصر که قاعده هوند را اجرا می کنند .
اگر کمی دقیق شوید و ذهن خود را به کار بیندازید کاربرد تمامی علوم را در لحظه لحظه زندگی خود حس می کنید و هرچه بیشتر آمیختگی دانش را با زندگی روزمره درک کنید علاقه مند تر و مشتاق تر می شوید . در واقع دانش بشری از دقت کردن به زندگی ساده و طبیعی پدیدار شده است . اطلاعات اولیه مهمترین قانون علاقه مندی است .
نقش اطلاعات اولیه بسیار مهم است . وقتی شما به تماشی مسابقه فوتبال مشغولید ، همین که اطلاعات مختصری در باره آن داشته باشید ، مثلاً بدانید که خطا در محوطه ۱۸ قدم ، ضربه پنالتی را بری تیم مقابل به ارمغان می آورد ، باتمرکز و علاقه بیشتری آن را دنبال می کنید تا مادر بزرگ شما که هیچ اطلاعات اولیه از فوتبال ندارد و تصور می کند ۲۲ نفر بیهوده به دنبال توپ از ین سو به آن سو می دوند. مسلماً مادر بزرگ شما خیلی متعجب می شود وقتی شمارا بی خبر از اطراف خود آنچنان غرق تماشی فوتبال می بیند.
امروزه از ین روش بری علاقه مند کردن افراد به موضوعات خاص استفاده می کنند ، تصویر یک فوتبالیست مشهور را داخل یک بسته آدامس می گذارند و زیر آن نامش را می نویسند . هیچ وقت سوابق ورزشی او را به صورت اطلاعیه در بسته آدامس نمی نویسند، چرا که همین قدر کافی است. به همین سادگی و کم حجمی و به خوشیندی شیرینی آدامس کافی است که شما خود به خود به هر خبری درباره او متمرکز و حساس شوید.
بید دقت داشت ، اطلاعات اولیه ی از دروس قبل ، از گفته هی آموزگار و یا از صحبت دوستان به شما در جست وجوی یافتن اطلاعات اولیه و یا آموختن آن درس کمک می کند. ین همان چیزی است که می گویند اگر در هردرس از پیه قوی باشید و مطالب آن را اساسی بخوانید، راحت تر نیز موضوع را فراخواهید گرفت. مثلاً قبل از فراگیری انتگرال ، بید مفهوم مشتق را دریابید. قبل از آن که حد را بفهمید نمی توانید مشتق را درک کنید و بری فهمیدن حد بید هندسه را خوب یاد گرفته باشید که پیه آن هم تصاعد عددی است .
بعضی ها وقتی می خواهند درسی را یکباره بخوانند یکباره به سراغ فرمول ها و حفظ آنها می روند و چون کاری را از وسط شروع کرده اند و اطلاعات زمینه ی و پیه ی ندارند ، درست و اساسی آن را فرا نمی گیرند و بی علاقه و کلافه می شوند. درست مثل ین که شما بخواهید یک سریال تلویزیونی را از قسمت دهم تماشا کنید. تا کسی به شما درباره ۹ قسمت گذشته توضیحاتی ندهد ( البته ساده و مختصر و کم حجم ) شما به تماشی قسمت دهم علاقه چندانی پیدا نمی کنید .

سید ابوالفضل حبیبی

روزنامه ایران

نقل از کانون دانش

برای چاپ  را کلیک نمایید.

نظرات

نام

ایمیل   (نمایش داده نخواهد شد)
نظر

حامیان


قهرمانان
  • قهرمانان جهانی - اسیائی و کشوری
    قهرمانان جهانی - اسیائی و کشوری

  • استاد بزرگ شاهین لرپری زنگنه
    استاد بزرگ شاهین لرپری زنگنه
    کسب عنوان برترین بازیکن جوان آسیا از سوی فدراسیون شطرنج آسیا (2016)
    شرکت در مرحله نیمه نهایی مسابقات قهرمانی کشور وراه یابی به فینال مسابقات در سال 1396
    نایب قهرمانی لیگ برتر باشگاهای کشوربه همراه تیم ذوب آهن وکسب مقام اول (میز1) در سال 1395
    کسب اخرین نورم استاد بزرگی در مسابقات المپیادجهانی به همراه تیم ملی بزرگسالان
    کسب مقام سوم قهرمانی جهان در رده سنی زیر 18 سال -2016
    کسب مدال طلای تیمی قهرمانی جهان در المپیاد زیر 16 سال 2015 - مغولستان
    کسب عنوان قهرمانی اسیا در رده سنی زیر 16 سال - 2015(کره جنوبی)
    کسب مقام دوم مشترک اوپن گرجستان 2015
    کسب اولین نورم استادبزرگی در تیرماه 94 (بلغارستان)
    کسب عنوان استادی بین المللی در فروردین 94(تایلند)
    کسب عنوان سومی تیمی مسابقات المپیاد جهانی 2014 مجارستان
    قهرمان اسیا در رده سنی زیر 16 سال -2014- هند
    کسب مدال تیمی مسابقا بین المللی قونیه ترکیه 2014
    کسب مدال برنز تیمی مسابقا بین المللی قونیه ترکیه 2013
    مقام دومی قهرمانی اسیا - رده سنی زیر 14 سال - ایران 2013
    مقام دوم تيمي و كسب مدال نقره ميز 5 در المپياد جهاني زير 16 سال (تركيه - 2012)
    مقام اول تیمی مسابقات قونیه - ترکیه 2012
    قهرمان اسیا در رده سنی زیر 14 سال سريلانكا و کسب مدال تیمی زیر 14 سال
    کسب مدال نقره تیمی سریع زیر 14 سال سریلانکا 2012
    مقام چهارم (مشترک با سوم ) جهان زیر 12 سال برزیل 2011
    قهرمان اسيا زير 12 سال فیلیپین 2011
    مقام ششم جهان زیر 12 سال 2010 یونان
    مقام هفتم جهان زیر 10 سال ترکیه 2009
    قهرمان اسيا زیر 10 سال 2009 هند و همچنین طلای تیمی زیر 10 سال
    مقام اول كشور در رده سني زير 12 سال
    مقام چهارم مسابقات زیر 14 سال قهرمانی جهان 2011
    قهرمان کشوردر سال 90-1389
    کسب مدال طلای asean ویتنام 2009 و اخذ عنوان استادی فیده
    کسب مدال تیمی زیر 10 سال - ویتنام 2008

  • استاد بین المللی  نیما جوانبخت
    استاد بین المللی نیما جوانبخت
    کسب مقام سوم اسیا در رده سنی زیر 20 سال - 2015 قرقیزستان
    کسب مقام قهرمانی کشور در رده سنی زیر 20 سال - 1394
    کسب مقام دومی مسابقات سریع و چهارمی متعارف قهرمانی اسیا - رده سنی زیر 18 سال -ایران 2013
    كسب مقام دوم تيمي در مسابقات المپياد جهاني زير 16 سال (استانبول 2012)
    مقام چهارم زير 16 سال اسيا (2012 سريلانكا)
    مقام اول اسيا در مسابقات سريع و بليتس زير 16 سال اسيا (2012 سريلانكا)
    مقام دوم تيمي زير 16 سال اسيا (2012 سريلانكا)
    مقام ششم مسابقات قهرمانی جهان در رده سنی زیر 16 سال 2011
    قهرمان جشنواره سراسری کشور در سال 90
    مدال نقره زیر 16 سال اسیا فیلیپین 2011
    نفر سوم مسابقات قهرمانی کشور در رده سنی زیر 16 سال
    مدال برنز تیمی المپیاد جهانی2011 - مدال طلای انفرادی المپیاد جهانی 2011
    مدال طلای تیمی مسابقات ازاد ترکیه 2011

  • استاد فیده انوشا مهدیان
    استاد فیده انوشا مهدیان
    مقام اول مسابقات قهرمانی بانوان کشور سال 1397 و عضویت در تیم ملی کشور
    نائب قهرمان کشور در رده سنی زیر16سال 1397
    مقام سوم مسابقات قهرمانی کشور رده زیر 20 سال97
    مقام سوم تیمی المپیاد جهانی شطرنج سال 2018
    نائب قهرمان کشور رده زیر 20 سال کشور 96
    قهرمان کشور در رده سنی زیر 16 سال 1396
    نائب قهرمان مسابقات سریع آسیا رده سنی زیر 20 سال 1396
    نائب قهرمان کشور مرحله اول ودوم رده سنی زیر 14 سال 1395
    نائب قهرمان مرحله اول کشور رده سنی زیر 20سال 1395
    مقام سوم کشور در رده سنی زیر 14 سال دختران - 1394
    قهرمان کشور در رده سنی زیر 20 سال دختران - 1394
    قهرمان کشور در رده سنی زیر 12 سال - 1393
    مقام سوم مسابقات قهرمانی کشور رده سنی زیر ١٢سال _ 1392

  • هستی خسروی
    هستی خسروی
    مقام دوم رده سنی زیر 10 سال1396
    کسب عنوان سومی قهرمانی جهان در رده سنی زیر 8 سال -216
    قهرمان کشور در رده سنی زیر 8 سال دختران - 1394
    نایب قهرمان رده سنی زیر 6 سال جشنواره کشور - 1392

  • محمد صادق نادری
    محمد صادق نادری
    قهرمان مسابقات اماتوزی اسیا- اصفهان 2016
    نایب قهرمان رده سنی زیر 14 سال پسران - 1394

  • محسن ترکان
    محسن ترکان
    نایب قهرمان مسابقات اماتوری اسیا- اصفهان 2016
  • امیرحسین بادکوبی
    امیرحسین بادکوبی
    کسب مقام سوم رده سنی زیر 14 سال کشور در سال 1391
    كسب مقام اول اوپن زنده ياد دكتر نوابي (كرمان -1391)
    نایب قهرمان مسابقات زیر 20 سال کشور در سال 1391
    مقام سوم در رده سنی زیر 12 سال در سال 90-1389

  • علیرضا آقائی
    علیرضا آقائی
    کسب مقام سوم رده سنی زیر 18 سال کشور در سال 1391
    مقام دوم تيمي زير 16 سال اسيا(سريلانكا2012)
    نفر دوم مسابقات قهرمانی کشور در رده سنی زیر 16 سال در سال 90-1389
    تکرار مقام دوم رده سنی زیر 16 سال کشور - سال 91-1390

  • فراز قلعه دار
    فراز قلعه دار
    نايب قهرمان اوپن زنده ياد دكتر نوابي (كرمان - 1391)
    قهرمان کشور در سال 1390 (رده سنی زیر 20سال)

  • استاد فيده پرنيان عباسي
    استاد فيده پرنيان عباسي
    کسب مقام سوم رده سنی زیر 12 سال کشور در سال 1391
    کسب مقام اول مشترک و عنوان استادي فيده مسابقات اسه ان در مسابقات اسه ان 2012
    مقام دوم قهرمانی کشور در رده زیر 10سال- سال 90-1389

  • رامیلا واگوهیان
    رامیلا واگوهیان
    مقام سوم زیر 18 سال 1396
    کسب مقام سوم بازیهای سریع مدارس اسیا در رده سنی زیر 15 سال دختران - تهران 2016
    نایب قهرمان کشور در رده سنی زیر 20 سال دختران - 1394
    نایب قهرمان کشور در رده سنی زیر 18 سال - 1393
    مقام سوم قهرمانی کشور - رده سنی زیر 14 سال - 1392
    مقام دوم زیر 8سال کشور در سال 1388

  • اشکان ازلی
    اشکان ازلی
    نایب قهرمان کشور در رده سنی زیر 16 سال(1392) و راهیابی به مسابقات قهرمانی اسیا(2014)
  • طناز ازلی
    طناز ازلی
    مقام سوم مسابقات قهرمانی بانوان کشور سال 1397 و عضویت در تیم ملی کشور
    نائب قهرمان کشور در رده سنی زیر 18 سال 1397
    مقام دوم مسابقات آسیایی رده سنی زیر 16 سال 2017
    مقام سوم سریع قهرمانی آسیا رده سنی زیر 16 سال 2017
    قهرمان کشور دررده سنی زیر16سال دختران 1395
    نایب قهرمان رده سنی زیر 15 سال دختران مدارس اسیا و کسب عنوان wcm - تهران 2016
    نایب قهرمان کشور در رده سنی زیر 14 سال - 1393

  • فاطمه مشهدی
    فاطمه مشهدی
    کسب مقام سوم زیر 12 سال کشور درسال 1397
    مقام سوم رده سنی زیر 10 سال 1396
    کسب عنوان دومی مسابقات سریع مدارس اسیا در رده سنی زیر 9 سال دختران - تهران 2016
    نایب قهرمان کشور در رده سنی زیر 8 سال دختران - 1394
    قهرمان کشور در جشنواره کشوری رده سنی زیر 6 سال - تهران - 1392

  • کیارش نجفی
    کیارش نجفی
    1390- مقام سوم تیمی دانش اموزان اسیا2011
    قهرمان استات اصفهان در رده سنی زیر 16 سال - 1394

  • خشایار رجبی
    خشایار رجبی
    مقام سوم تیمی دانش اموزان اسیا - 2011
  • امید کریمی
    امید کریمی
    دارنده مدال برنز قهرمانی کشور کم بینایان و نابینایان - 1395 رامسر
  • عسل کاظم زاده
    عسل کاظم زاده
    کسب عنوان بهترین بازیکن ریتینگ دار زیر 1900 بانوان اماتوری اسیا- اصفهان 2016
    قهرمان استان در رده سنی زیر 12 سال - 1393
    راهیابی به فینال قهرمانی کشور بانوان (انتخابی تیم ملی بزرگسالان)1393
    قهرمان استان در رده سني زير 10 سال دختران -1391
    قهرمان استان در رده سنی زیر 20 سال دختران - سال 1390
    مقام هفتم رده سنی زیر 10 سال کشور - سال 91-1390
    مقام چهارم مسابقات قهرمانی کشور رده سنی زیر 8 سال 90-1389

  • ایدا عباسی نفر چهارم کشور در رده سنی زیر 10 سال 91-1390 و قهرمان استان در رده سنی زیر 10 سال دختران
    ایدا عباسی نفر چهارم کشور در رده سنی زیر 10 سال 91-1390 و قهرمان استان در رده سنی زیر 10 سال دختران
    نفر چهارم کشور در رده سنی زیر 10 سال 91-1390
    قهرمان استان در رده سنی زیر 10 سال دختران

  • مسعود ایرانپور
    مسعود ایرانپور
    بهترین بازیکن با ریتینگ زیر 1800 مسابقات اماتوری اسیا- اصفهان 2016
  • علی کدخدائی
    علی کدخدائی
    بهترین بازیکن با ریتینگ زیر 2000 مسابقات اماتوری اسیا- اصفهان 2016
  • محمد جواد نادری
    محمد جواد نادری
    بهترین بازیکن بدون ریتینگ مسابقات اماتوری اسیا- اصفهان 2016
  • نگین ماجد
    نگین ماجد
    کسب عنوان بهترین بازیکن با ریتینگ زیر 1700 مسابقات اماتوری بانوان اسیا-اصفهان 2016
  • قهرمانان استان در سال 1398
    قهرمانان استان در سال 1398
    معرفی قهرمانان مسابقات استان در سال 1398
  • پدرام ناظمی
    پدرام ناظمی
    قهرمان بلیتس استان در سال 1398