یکی از سرگرمی های آموزنده و مفرح برای شطرنج بازان حل بازیی های سنجش قدرت است، این بازی ها که به دقت ولی به سادگی و توسط اساتید بزرگ متخصص انتخاب، تفسیر و امتیاز بندی شده اند غالباً مورد استقبال شطرنج بازان قرار می گیرد، زیرا قرار است پاسخ سؤال بسیار مهم«چقدر شطرنج می دانید؟» را تعیین نماید ، سنجش قدرت علاوه بر آن همچون هر فعالیت شطرنجی دیگر رفته رفته بر افق دید و دانش شطرنج باز می افزاید. قرار است شما به جای یک بازیکن قدرتمند حرکات را انتخاب کنید و بر حسب ارزش حرکات انتخاب شده امتیاز بگیرید
چقدر شطرنج می دانید؟
یکی از سرگرمی های آموزنده و مفرح برای شطرنج بازان حل بازییهای سنجش قدرت است، این بازی ها که به دقت ولی به سادگی و توسط اساتید بزرگ متخصص انتخاب، تفسیر و امتیاز بندی شده اند غالباً مورد استقبال شطرنج بازان قرار می گیرد، زیرا قرار است پاسخ سؤال بسیار مهم«چقدر شطرنج می دانید؟» را تعیین نماید ، سنجش قدرت علاوه بر آن همچون هر فعالیت شطرنجی دیگر رفته رفته بر افق دید و دانش شطرنج باز می افزاید. شما به جای یک بازیکن قدرتمند حرکات را انتخاب کنید و بر حسب ارزش حرکات انتخاب شده امتیاز بگیرید.
یک بازی سنجش قدرت را باید با صرف زمانی بین یک تا دو ساعت حل نمود حتماً در کنار خود یک کاغذ و قلم بگذارید، حرکت پیشنهادی خود را ثبت کنید و امتیاز اکتسابی را نیز مقابل آن ثبت کنید، تا آنجا که می توانید وضعیتهای ممکن را تحلیل کنید، زیرا شاخه های محاسبه شده نیز امتیازاتی را برای شما به ارمغان می آورد. با استفاده از ماوس و میله لغزنده کنار اکسپلورر صفحه را بالا ببرید و پس از هر دیاگرام توقف کنید، برای تمام حرکات دیاگرام وجود دارد، حرکت بعدی بازیکنی که بجای وی حرکات را حدس می زنید پس از آن ثبت شده است ، تنها در صورتی به خود امتیاز بدهید که قبل از دیدن حرکت آن را ثبت کرده باشید. سعی خواهیم کرد بزودی روش انتخاب حرکت و جمع زدن امتیازات ها را توسط برنامه به انجام رسانیم. می توانید ارتباطتان با اینترنت را پس از آنکه صفحه جاری را گرفتید قطع کنید ولی اگر بعضی از دیاگرام ها وارد نشدند با کلیک راست در محل آن روی show picture کلیک کنید تا دیاگرام ها پدیدار شوند.
در این شیوه نگارش حروف اختصاری و معادلشان بدین شرح است:
N= اسب ، B= فیل ، R= رخ ، Q=وزیر و K= شاه ، o-o = قلعه کوچک، + = کیش ، x = گرفتن مهره و در شیوه ثبت یک حرکت از سفید و یک حرکت از سیاه با یک شماره حرکت ارائه میگردند و کلیات روش ثبت با منطق ذکر نام مهره و خانه مقصد شکل میگیرد .
۱- کنترل مرکز :در این بازی شما مهره سفید دارید و باید بجای میخاییل باتوینیک قهرمان فقید جهان حرکات را حدس بزنید. حریف شما در این بازی استاد سوئیسی ح. گروب است. بازی یکی از هشت بازی همزمان(simultaneously) با ساعتی بود که در سال ۱۹۵۶ در زوریخ برگزار گردید.در این جا کلیک کنید.
٢-مقاله اى تحت عنوان سنجش قدرت به حضورتان تقدیم مى کنیم ، به قلم یک ایرانى که حدود یک ماه به کمک بچه هاى تیم آرتایاران اردبیل، به نگارش در آمده است .
بازى زیر ازبازى هاى منتخب و زیبایى است که توجه بسیارى از منتقدان و مفسران شطرنج را به خود جلب کرده است استاد بزرگ بولوگان با مهره سفید در مقابل استادى قویتر از خود به یک نوآورى در دفاع اسکاندیناوى روى مى آورد .
وهمچون هنرمندى با حرکت ،بر زیبایى اثرش مى افزاید . از حرکت سیزدهم به او ملحق مى شویم . در هر حرکت سعى کنید بازى را متوقف کنید . علاوه بر آزمایش دید شطرنجى خود ،ممکن است امتیازات گرانبهایى نیز کسب کنید .در این جا کلیک کنید.
٣- با تشکر از دست اندرکاران ماهنامه شطرنج ایران و عنایتى که به بنده و تیم آرتایاران اردبیل داشته اید ،دومین سنجش قدرت را خدمتتان ارسال کرده ایم.
گاه در گشایشها با شاخه هاى فرعى برخورد مى کنیم و درهنگام مطالعه با نگاهى گذرا از اّنها رد شویم و ارزیابى کاملى از آن به عمل نمى اّوریم ،غافل از اینکه ممکن است حریف با زیرکىآن را علیه ما تدارک ببیند .
بازى زیبایى که به حضورتان تقدیم مى شود از همین نوع است .صفحه را با یک ورق کاغذ بپوشانید و آن را طورى پایین بیاورید که هر بار فقط یک سطر دیده شود .از حرکت هفتم با استاد بزرگ ارمنى ، آکو پیان ، همراه شوید و نشان دهید که در پوزیسیون هاى نا آشنا قادرید حرکات (علامتدار) پیدا کنیددر این جا کلیک کنید.
٤-باتوینیک مى گوید: (برخلاف پندار بعضى از شطرنجبازان ((ماهیت شطرنج در گشایش آشکار نمى شود؛عناصر اصلى شطرنج عبارتند از موقعیت و پیچیدگیهاى پوزیسیون هنگامى که هیچ راه حلى در آن واضح نیست، و در این موقعیتهاست که بازیکن بایستى راه حل یا حرکتى صحیح را پیدا کند، هر بازیکنى که قادر به انجام این کار باشد مى تواند در شطرنج احساس امیدوارى و اطمینان کند.))
گمان نکنید که یک استاد هرگز اشتباه نمى کند و تمام حرکاتش علامتدار است. هر استادى ممکن است مرتکب لغزش و اشتباه شود، ولى هرگز خود را نمى بازد و اصل مطلب همین است. اگر ما هم در مواقعى که اشتباهى از ما سرزده خود را نبازیم مى توانیم با یافتن تنها حرکتها علاوه بر اینکه بازى را نجات دهیم قدرت شطرنجیمان را هم بالا ببریم.... برونشتاین مىگوید: (هرگاه مرتکب اشتباه یا بى دقتى شدید نباید ناراحت شوید و یا چنین بپندارید که همه چیز را از دست داده اید، بلکه فوراً ضمن تسلط بر خود آنچنان خویشتن را توجیه نمایید که بتوانید طراحى نو براى موقعیت حاضر پیدا کنید.))
صفحه را با یک ورق بپوشانید و آن را طورى پایین بیاورید که هر بار فقط یک سطر نمایان شود. از حرکت دوم (!) با استاد بزرگ موروزویچ همراه شوید.در هر نوبت سعى کنید بازى را تحلیل کنید.در این جا کلیک کنید.
در جدول ذیل سطح نسبی دانش و توانایی شطرنج خود را محاسبه کنید.
استاد یا استاد بزرگ شطرنج
|
درجه ۲۴۰۰ یا بالاتر
|
۴۵-۵۰ امتیاز
|
استاد فدراسیون جهانی
|
۲۳۰۰ – ۲۳۹۹
|
۴۰-۴۴ امتیاز
|
تیم ملی
|
۲۲۰۰ – ۲۲۹۹
|
۳۵-۳۹ امتیاز
|
بازیکن باشگاهی
|
۲۱۰۰ – ۲۱۹۹
|
۳۰-۳۴ امتیاز
|
بازیکن تیم دانشگاه
|
۲۰۰۰ – ۲۰۹۹
|
۲۵-۲۹ امتیاز
|
بازیکن متوسط دانشگاه
|
۱۸۰۰ – ۱۹۹۹
|
۱۵- ۲۴ امتیاز
|
بازیکن متوسط مدارس
|
۱۴۰۰ – ۱۷۹۹
|
۸ – ۱۴ امتیاز
|
بازیکن مبتدی
|
پائین تر از ۱۴۰۰
|
۰- ۷ امتیاز
|
نقل ازسایت فدراسیون شطرنج -ایران چس.