دفاع سیسیلی
شاخه ای قوی و ظریف
شاید تابحال شاخه ی دفاع سیسیلی را شنیده باشید اما در مورد آن کامل ندانید. در این مقاله سعی کردم تا آن را به طور خلاصه و کامل برای شما عزیزان شرح بدهم. امیدوارم از این مقاله استفاده ی لازم را ببرید.
دفاع سیسیلی (جزوه کامل) :
هر چند که پولریو در سال 1564 میلادی از آن یاد کرده است و اسم آن نیز توسط گره کو استاد ایتالیایی قرن هفدهم روی آن گذاشته شده اما معروف است که دفاع سیسیلی شروع بازی قرن بیستم است و در بسیاری از بازی های چند دهه اخیر، سیاه در پاسخ به حرکت Move 1 .e4 این دفاع را برگزیده است. در قرن نوزدهم نیز بازی های دو نفره مک دونل - لابوردونائیس ( 1834 ) در استائونتون - سنت آمان ( 1834 ) و تورنمنت بزرگ لندن ( 1851 ) بر اعتبار آن افزوده بود. در سال 1842 تجزیه و تحلیل دفاع سیسیلی توسط یانیش استاد روسی انتشار یافت. پس از آن آموزش ها و بررسی های تئوریک این شروع بازی توسط پائولسن انگلیسی آن را به عنوان یکی از سیستم های دفاعی معتبر مشهور ساخت. با این همه تا آغاز قرن بیستم دفاع سیسیلی بندرت در مسابقات مشاهده می شد و برای سیاه وضعیت چندان رضایت بخشی حاصل نمی کرد. تنها مطالعات و بررسی های ژرف تئوریک اساتید و استاد بزرگ های معاصر و در وهله اول استادان شوروی امکانات بسیار غنی و پربار دفاع سیسیلی را آشکار نمود و موجبات رشد و تکامل و اعتبار آن بیش از هر زمان دیگری فراهم گشت.
با حرکت Move 1 . . . . c5 سیاه بلافصله به جناح وزیر فشار می آورد و قصد دارد که با حرکت d5 نیروهایش را کاملا آزاد سازد. از نقطه استراتژی در انتخاب فرم پیاده ای در این شروع بازی آزادی عمل متنوعی وجود دارد. سیاه با تعویض پیاده c با پیاده مرکزی ستون d سفید به منظور انجام عملیات در ستون نیمه باز c امکاناتی کسب می کند و با استفاده از این امکانات در صدد گستردن ابتکار عمل خود در جناح وزیر بر می آید. در مقابل سفید نیز غالبا با تعریض در جناح شاه و مرکز به حریف پاسخ می دهد.
دفاع سیسیلی از جمله شروع بازی هایی است که تعداد واریانت ها و شاخه های منشعب از آن فوق العاده زیاد است که هرکدام نیز پیوسته در معرض تغییر و دگرگونی بوده و دایما مورد بررسی تئوریک عمیق اساتید شطرنج جهان واقع می شود. آموختن و یادگیری این شروع بازی از ارکان اصلی و اساسی همه شطرنجبازان قرن حاضر شده است.
نمونه هایی از بازی هایی که انجام شده است:
Move 1. e4 c5 2. c3 Nc6 3. d4 cxd4 4. cxd4 d5 5. Nc3! dxe4? 6. d5! Ne5 7. Qa4+ Bd7 8. Qxe4 Ng6 9. Nb5! Nf6? 10. Nd6# 1-0
Move 1. e4 c5 2. c3 d5 3. exd5 Qxd5 4. d4 cxd4 5. cxd4 Nc6 6. Nf3 Bg4 7. Be2 e6 8. Nc3 Qa5 9. o-o Nf6 10. Ne5? Bxe2 11. Nxc6 Qxc3 0-1!
Move 1. e4 c5 2. c3 d6 3. d4 Nf6 4. dxc5 Nxe4? 5. Qa4+ 1-0
دفاع سیسیلی به روایت "در مغز چه می گذرد":
این گشایش با حرکات زیر آغاز می شود.
Move 1. e4 c5
سفید با خود می گوید: هان! چه کار می کند سیاه دارد با دست خودش جناح شاه را به من واگذار میکند و برای چه با این پیاده بازی را شروع کرده است. من حالا می توانم حمله سختی را برای او تدارک ببینم و در جناح شاه برای او و مهره هایش مشکلات زیادی ایجاد نمایم.
سیاه با خود می گوید: شما به جناح شه خوش آمدید و در آن جا فعالیت کن ولی من هم حمله ای را در جناح وزیر تدارک دیده ام. اگر چه من نمی توانم به مات نمودن شما به شکل سریع اقدام نمایم ولی شما با آغاز حمله در آن جناح، جناح شاهتان را ضعیف می کنید و همین طور من از ساختار خوبی بهره مند خواهم بود که می تواند برای من پیروزی در آخر بازی را به ارمغان آورد.
شاخه های مختلف سیسیلی:
شاخه دراگون
Move 1. e4 c5 2. Nf3 d6 3. d4 cxd4 4. Nxd4 Nf6 5. Nc3 g6
خیمه ماروکزی
Move 1. e4 c5 2. Nf3 e6 3. d4 cxd4 4. Nxd4 a6 5. c4 Nf6
شاخه مسکو
Move 1. e4 c5 2. Nf3 d6 3. Bb5 + Bd7 4. Bxd7+ Qxd7 5. o-o Nc6
شاخه پاولسن
Move 1. e4 c5 2. Nf3 Nc6 3. d4 cxd4 4. Nxd4 e6 5. Nc3 a6 6. Be3 Qc7
شاخه نایدروف
Move 1. e4 c5 2. Nf3 d6 3. d4 cxd4 4. Nxd4 Nf6 5. Nc3 a6
دراگون شتابان
Move 1. e4 c5 2. Nf3 Nc6 3. d4 cxd4 4. Nxd4 g6 5. c4 Bg7
شاخه آلاپین ( 1 )
Move 1. e4 c5 2. c3 Nf6 3. e5 Nd5 4. d4 cxd4 5. Nf3 Nc6
شاخه آلاپین ( 2 )
Move 1. e4 c5 2. c3 d5 3. exd5 Qxd5 4. d4 e6 5. Nf3 Nf6
حمله ریشتر - رائوزر
Move 1. e4 c5 2. Nf3 d6 3. d4 cxd4 4. Nxd4 Nf6 5. Nc3 Nc6 6. Bg5
شاخه سوشنیکوف
Move 1. e4 c5 2. Nf3 Nc6 3. d4 cxd4 4. Nxd4 Nf6 5. Nc3 e5
حمله سوزین - ولیمیروویچ
Move 1. e4 c5 2. Nf3 d6 3. d4 cxd4 4. Nxd4 Nf6 5. Nc3 Nc6 6. Bc4
گامبی مورا
Move 1. e4 c5 2. d4 cxd4 3. c3 dxc3 4. Nxc3 Nc6 5. Nf3 d6
شاخه بسته
Move 1. e4 c5 2. Nc3 Nc6 3. g3 g6 4. Bg2 Bg7 5. d3 d6
شاخه شوونینگن
Move 1. e4 c5 2. Nf3 e6 3. d4 cxd4 4. Nxd4 Nf6 5. Nc3 d6
شاخه تعویض با وزیر
Move 1. e4 c5 2. Nf3 d6 3. d4 cxd4 4. Qxd4 Nc6 5. Bb5 Bd7
شاخه تایمانوف
Move 1. e4 c5 2. Nf3 e6 3. d4 cxd4 4. Nxd4 Nc6 5. Nc3 a6
شاخه روسولیمو
Move 1. e4 c5 2. Nf3 Nc6 3. Bb5 g6 4. o-o Bg7 5. c3 Nf6
حمله معروف پیرکس ( 1 )
Move 1. e4 c5 2. f4 Nc6 3. Nc3 d6 4. Nf3 g6 5. Bc4 Bg7
حمله معروف پیرکس ( 2 )
Move 1. e4 c5 2. f4 e6 3. Nf3 d5 4. exd5 exd5 5. Bb5 + Bd7
فرم های معروف:
فرم دراگون با d6 و g6 :
در این فرم سیاه e5 نمی کند زیرا با این حرکت هم باعث بسته شدن قطر فیل سیاه رو خود می شود و هم باعث ضعیف شده پیاده d6 می شود. در این فرم سیاه با استفاده از قطر بزرگ و ستون c اقدام به حمله و فشار در جناح وزیر می نماید البته از سوارها و پیاده ها در این حمله استفاده خواهد نمود.
فرم شوونینگن با e6 و d6 :
در این فرم سیاه برای خود مرکزی کوچک دست و پا کرده است و در جناح وزیر اقدام به حمله می نماید و در بسیاری از مواقع با استفاده از پیاده ستون b و کمک سوارها در اولین فرصت اقدام به انجام حرکات d6 - d5 می نماید و با این کار در مرکز نیز برای خود فضای لازم را بدست می آورد.
فرم بالسوسکی با e5 و d6 :
نبردی سخت برای خانه d5. اگر سفید یک اسبش را در خانه d5 مستقر نماید صاحب یک برتری بزرگ خواهد بود و اگر سیاه قادر به انجام d5-d6 باشد آنگاه می توان گفت که او برتری مختصری دارد و یا حداقل به تعدل رسیده است.
فرم پاولسن با a6 و b5 و e6 :
در این فرم سیاه بیشتر تمرکز خود را در روی جناح وزیر می گذارد و حمله خود را بیشتر در این جا انجام می دهد. فیل سیاه از b7 و e7 بیرون می آید و در بیشتر بازی ها در همان 15 حرکت اول وزیر تعویض می شود.
تهیه و تنظیم: مهران فرخنده
نظرات خود را از ما بی نصیب نگذارید.
کپی برداری از این مطلب با ذکر منبع آن یعنی "وبلاگ بازی شطرنج" بلامانع می باشد.
نقل از سايت همدان شطرنج